Skal du planlægge en polterabend? Læs det her først

Det kan blive en stressende affære at planlægge en venindes eller søsters (det jeg prøver at sige er ”en kvindes”) polterabend, men på den anden side kan du prise dig lykkelig over, at du ikke skal planlægge brylluppet. Polterabenden er en chance for at gøre det hele lidt sjovere og den skal, efter min mening, udnyttes fuldt ud. For at gøre det lettere for dig har jeg samlet en lille guide, der indeholder de væsentligste trin mod en succesfuld aften.

 

Find ud af hvad bruden vil have

Det er din opgave at give hende en aften hun aldrig vil glemme – den skal næsten være på niveau med brylluppet i mindebogen. Derfor må du sørge for, at festlighederne udvikler sig i nogenlunde balance med, hvad hun foretrækker. Da der er tradition for, at dagen holdes hemmelig for bruden kan det være en udfordring at gennemskue, hvad hun kunne tænke sig. Tænk på hvad hun laver for sjov og når hun gerne vil hygge sig. Der er meget forskel på mennesker og nogle ønsker en sofistikeret og afdæmpet fest, mens andre vil have dildoer, trampoliner og strippere. Lav en liste over potentielle aktiviteter, som falder i brudens smag.

 

Vælg destinationerne

Dette trin kræver lidt indsats fra din side. Nu hvor du har en fornemmelse for, hvad bruden kunne tænke sig kan du begynde at planlægge hvor I skal være. Skal I til en storby i Europa eller bare ned på den lokale bar? Uanset hvad beslutningen lander på, er det vigtigt at være bevidst om, at I skal have en base. Hvor kan I for eksempel skifte tøj og gøre jer klar? Skal I på en rejse kan du kigge efter gode hoteller til overkommelige priser, så alle kan være med. Skal I være hjemme kan du passende finde ud af hvem der bor tættest på jeres andre destinationer og så kan I eventuelt lande her imellem de forskellige visit.

 

Tæl pengene

Når du har lavet din research, har du en god fornemmelse af, hvad alt koster. Bestem hvad du er villig til at betale personligt og overvej derefter hvad de andre gæster vil synes er rimeligt. Tag hensyn til transport, overnatningssteder, restauranter og alt det festtilbehør du ikke lige tænker over (tøris til at køle drikkevarer, sjove masker og festligt pynt). Sørg for, at du ved, hvor meget arrangementet koster for hver person og afklar med de andre inden du tager nogle beslutninger.

 

Planlæg festlige lege

Afhængigt af bruden, kan I passende planlægge et par festlege for at holde gæsterne underholdt. Hvis I planlægger at holde en forfest hos jer selv eller på et hotel, før I eventuelt tager i byen, kan man for eksempel foreslå, at alle medringer en gave (til under 100 DKK), som passer til et minde man har haft sammen med bruden. Bruden kan så gætte hvilke gaver der tilhører hvem.

 

En anden idé er at få alle gæsterne til at skrive en udfordring på en liste (tag et shot i baren, dans på et bord, tag en selfie med en DJ, lav et vildt dance move) – konkurrer derefter om hvem der kan nå igennem dem alle hurtigst og hav en præmie til vinderen. Hvis festen består af en tæt gruppe venner, ville det være sjovt at skrive noget pinligt eller lidt grænseoverskridende på listen. Alle skal jo gøre det!

 

Jeg håber, at det ovenstående gav dig nogle gode idéer eller lidt inspiration til hvordan denne særlige dag skal forløbe sig. Husk, at det vigtigste er, at I har en fantastisk og mindeværdig dag sammen. Det er et privilegium at være med til at fejre dette nye spændende kapitel i brudens liv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment