teambuilding

Teambuilding

Teambuilding og hvorfor det er essentielt for en enhver god forretning

 

Hvad er teambuilding?

Teambuilding er et begreb, der betyder, at man som hold udfører forskellige aktiviteter, der skal skabe stærke sociale relationer og definere rollerne indbyrdes på holdet. Ofte er teambuilding baseret på samarbejdsøvelser og fysisk problemløsning. Det er meningen at disse aktiviteter skal forbedre holdets præstation i deres fælles formål som hold – hvad end det er på arbejdspladsen, sportsholdet eller i klassen. Der bruges tid på konceptet, fordi man ser, at det hjælper holdets evne til at lære, kommunikere og løse problemer, effektivt og produktivt.

 

Der er mange holdninger til teambuilding og i den senere tid er konceptet blevet stigmatiseret og undermineret, på grund af dets umiddelbart lidt flyvske og lyserøde formål. Virkeligheden er dog bare, at teambuilding har en betydelig rolle i mange af verdens største og mest succesfulde virksomheder, herunder AirBNB og Apple.

 

Forskellen

Ejer du en forretning, er du helt sikkert interesseret i gode resultater, men hvad er det så lige teambuilding kan gøre i tal? En highfive kan næppe vende underskud til overskud og desuden medfører aktiviteterne omkostninger uden at generere nogen direkte indtægt til at dække dem. Men hov! Selvom det ikke kan måles præcist hvor positiv energi og gode relationer kan skabe bedre resultater, viser undersøgelser, at det lige præcist det, der sker. Det vil sige, at en investering i teambuilding, helt alvorligt, kan skubbe tallene på bundlinjen i den rigtige retning.

Det skyldes, at teambuilding, hvis det bliver gjort rigtigt, kan forbedre medarbejdernes motivation og arbejdsglæde og, uanset hvor lyserødt det lyder, er det helt centralt for deres evne til at give og modtage kritik, deres produktivitetsniveau og ikke mindst deres effektivitet.

 

Teambuilding done right

Alle arbejdspladser er forskellige, så derfor skriver jeg i det følgende kun om de ting, der er helt generelle og gælder for alle. Uanset holdets størrelse og type er det vigtigt, at teambuilding aktiviteterne ikke er kontrollerede og tydeligt møntet på at skabe et givent resultat. Sætter du lederne til at lege stafet kan det hurtigt virke påtaget og akavet det skal helst undgås.

De gode teambuilding aktiviteter er baseret på fællesskab og interesser og føles ikke som øvelser eller tests indenfor et bestemt område. De føles lette, sjove og underholdende og skaber naturlig interaktion medarbejderne imellem. Det er disse aktiviteter der rykker langt mest og hvor resultaterne kan ses kort tid efter oplevelsen. Hvis du vil se nogle eksempler kan du skimme artiklen her, hvor Brian Scudamore fra Forbes giver sit perspektiv på emnet.

 

Vores oplevelse

Min forretning, der beskæftiger sig med online markedsføring, har fem ansatte med relativt stor aldersvariation imellem. Vi har et godt hold, men selvfølgelig synes jeg det, når jeg har ansat dem. Jeg føler, at vi normalt har et rimeligt effektivitetsniveau, samarbejder godt og har en positiv attitude overfor hinanden. Dog synes jeg, at vi kan blive bedre på flere områder og går desuden med et ønske om mere social aktivitet udenfor arbejdstiden, både for de ansattes egen arbejdsoplevelse, men også, fordi jeg ved hvad sådanne aktiviteter kan medføre af resultater for min forretning.

Det ved jeg, fordi vi i januar introducerede månedlige teambuilding dage (vores bedste nytårsfortsæt nogensinde!). Desuden har vi lige ansat en ny medarbejder og det selvfølgelig prioriteret højt, at vedkommende skal falde godt til og føle sig velkommen. Vores første oplevelse var et cocktailkursus, hvor vi fik besøg af et par kompetente bartendere med flair for underholdning og god sans for formidling. Vi mødte både hvide russere og havde sex på stranden i løbet af aftenen og der var hverken akavede æggeløb eller lamme navnelege. Oplevelsen var eminent, fordi den på ingen måde føltes som arbejde, men derimod lagde op til en laid-back hyggekultur medarbejderne og jeg selv imellem. Vi lærte meget mere om hinanden i samtalerne under kurset end vi ville gøre af tusinde frokostpauser på kontoret. Vi kreerede både cocktails i fri fantasi og så hvordan klassikerne bør shakes og filtreres. Alle var enige om at vores nyerhvervede evner skulle vises frem og testet af til en firmamiddag med tilhørende familier og venner i fremtiden. Desuden lagde aktiviteten an til, at vi helt spontant besluttede at tage ind til byen og drikke et par cocktails og selvfølgelig teste kvaliteten mod vores egne. Det endte med at blive sent og jeg gav mine medarbejder lov til at møde sent dagen efter.

 

Jeg tror ikke, at der var nogen, som forventede noget særligt af aftenen, hvorfor den også erindres som en kæmpe succes blandt alle i virksomheden. Det er helt sikkert ikke sidste gang vi samarbejder med cocktailkursus.dk og jeg er spændt på om vores næste aktivitet lever op til sidste oplevelse. Jeg kan kun håbe!

 

Prøv det selv

Resultatet af vores aften med teambuilding var så tydeligt og gennemgående godt, at jeg vil anbefale alle at investere i arbejdsmiljøet på denne måde. Jeg mærker hver eneste dag et lysere humør, en bedre motivation og en klart forbedret evne til kommunikere og arbejde effektivt med opgaverne for dagen. Helt konkret giver folk en større indsats og bliver gerne på kontoret efter de har fri. De hjælper hvor de kan og er langt mere opsøgende. De er kreative og ser løsninger på problemer og arbejder både bedre selvstændigt og sammen. Jeg føler, at de langt hellere snakker til mig end før og, at magtdistancen mellem mig og dem er minimal, hvilket i sandhed er en gave til enhver virksomhed, der ønsker en god kritikkultur og positiv udvikling. Teambuilding har ikke gjort os til et hold, for det var vi allerede da vi begyndte, men det har dog gjort os til et bedre hold.

Jeg kan se en forbedring direkte i vores omsætning, hvad det skyldes er svært at sige, men jeg ved, at oplevelsen har haft en betydelig indvirkning på vores hverdag på kontoret og jeg agter at fortsætte udviklingen og finde nye, spændende måder at bringe os tættere sammen som hold.

 

Det er lyserødt og det er flyvsk, men det er også resultatskabende og essentielt fra forretningsperspektiv.

 

Leave a Comment